Last ned brosjyren
Fem råd til arbeidsgivere:
1. Skap åpenhet: Vær raus og inkluderende. Vis at det er greit å fortelle at man har det vanskelig. Kunnskap bidrar til mindre fordommer.
2. Si ifra: Er du bekymret for en medarbeider? Ta initiativ til en samtale.
3. Hold kontakt: Når en medarbeider er sykmeldt, ta kontakt og tilrettelegg for at den ansatte kan komme raskt tilbake.
4. Jobb forebyggende: Sett av tid og ressurser til å jobbe med arbeidsmiljø – og hold fokus på dette. Gi tydelige tilbakemeldinger.
5. Bruk hjelperne: Ha oversikt over hvem som er gode hjelpere for din virksomhet. Be om bistand hvis du trenger råd, informasjon eller hjelp til praktisk håndtering.
Fem råd til tillitsvalgte:
1. Skap åpenhet: Opptre slik at det er naturlig for dine kolleger å ta kontakt i en vanskelig situasjon.
2. Si ifra: Informer dine kolleger. Fortell hvilken rolle du har og hva du kan bidra med. Vis at du er tilgjengelig.
3. Hold kontakt: Oppretthold en god dialog med ledelse og ansatte.
4. Jobb forebyggende: En av dine viktigste oppgaver er å være en støtte for dine kolleger, og en brobygger mellom ansatt og leder i vanskelige situasjoner.
5. Bruk hjelperne: Ha oversikt over hvem som er gode hjelpere for din virksomhet. Be om bistand hvis du trenger råd, informasjon eller hjelp til praktisk håndtering.